PDA

Ver la versión completa : Precisión Horaria



imported_admin
01/01/2011, 20:14
Según este reloj de Sa Botiga de S'Ullastrar (Sant Lluís - Menorca) esta foto está hecha a las 12h. , hora solar, claro.
Sin embargo, ampliando la imagen, la sombra no está en la línea exacta como yo suponia.
Por curiosidad, he mirado la hora GMT que marca en los parámetros EXIF y, como vereis, efectivamente, faltan unos 15 minutos para esa hora exacta.
Expongo esta foto porque me ha gustado su simpleza y por ese juego horario que, sin querer, he descubierto.

https://www.fotofinde.com/gallery_fotofinde/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=49880 &g2_serialNumber=2

NIKON D300 ; Lente : 18-200mm. AF-VR
Valor de Apertura: f/5,6 ; Espacio de Color: AdobeRGB
Valor de Exposición Bias 0,67 EV Programa de Exposición: Aperture Priority
Flash: No Flash Longitud Focal: 200 mm
ISO: 250 Velocidad de Obturador: 1/2500 sec
Fecha/Hora: vie 31 dic 2010 12:45:54 CET IPTC: Derechos de Autor: J.Franch Clariana
Alto de la Imagen EXIF: 668 pixels Software: Adobe Photoshop CS4 Windows

PepePenafiel
02/01/2011, 08:34
Ese reloj tiene el mantenimiento por parte de la casa Rolex. Fui utizDo en las Olimpiadas de Barcelona por su precisión.
Jaume me encanta el color del reloj y me quedo con las ganas de disfrutar del blanco de la pared porque lo cebo desde el iPhone.

PepePenafiel
02/01/2011, 08:37
Ese reloj tiene el mantenimiento por parte de la casa Rolex. Fui utizDo en las Olimpiadas de Barcelona por su precisión.
Jaume me encanta el color del reloj y me quedo con las ganas de disfrutar del blanco de la pared porque lo cebo desde el iPhone.

quería decir lo VEO desde un iPhone.

imported_admin
02/01/2011, 09:34
...
Jaume me encanta el color del reloj y me quedo con las ganas de disfrutar del blanco de la pared porque lo cebo desde el iPhone.

quería decir lo VEO desde un iPhone.
Uf! menos mal que he leído tu rectificación, porque estaba pensando en tomarme otro café...

VLafebre
04/01/2011, 17:11
Jaume, estic d'acord amb tu en quan a la netedat d'aquesta imatge. Molt simple però bonica, tot i que li trobo a faltar, potser, una mica de detall en el blanc de la paret.

Respecte l'hora que indica el rellotge, i tot recordant la meva primera juventut quan durant un temps em vaig dedicar com a hobby a calcular rellotges de sol, haig de dir que aquest tipus de rellotges no van mai a l'hora civil, que és la que ens dóna els rellotges mecànics o d'altres tipus. Per no extendre'm ni fer-me un pesat, només dir que això és degut a l'eqüació del temps. Només a títol d'exemple, les desviacions màximes que es troben en el decurs d'un any són: +14 min. 19 sec. els dies 11 i 12 de febrer i; -16 min. 24 sec. els dies 3 i 4 de novembre, indicant els signes +/- si s'ha de sumar o restar del rellotge de sol per saber l'hora de temps mitjà (hora dels rellotges mecànics).

Perdoneu pel rotllo, però es que m'ha fet molta il.lusió que es pugés una foto d'un rellotge de sol.

imported_admin
04/01/2011, 23:36
Vicençs, tens tota la raó al trobar a faltar detall a la paret blanca. L'original en té més però - tot i així- jo també n'hi vaig trobar a faltar.
Celebro que amb aquesta simple imatge hagi despertat en tu records agradables.
Gracies per la petita lliçó de.... com s'endiu aquesta ciencia? Cronoheliologia? ::)

VLafebre
05/01/2011, 12:30
com s'endiu aquesta ciencia? Cronoheliologia? ::)

La ciència que tracta dels rellotges de sol s'en diu gnomònica, i la vareta (també anomenat "estil") que produeix l'ombra es diu "gnomon".

imported_admin
05/01/2011, 17:29
M'encanta saber aquest tipus de còses.
Molt curiós, si senyor.

El més "emblemàtic" de Catalunya deu ser el de Sant Pol de Mar, no? [smiley=laugh.gif]
http://www.flickr.com/photos/porschista/4079163956/
https://farm4.static.flickr.com/3529/4079163956_c79df8aeb6.jpg

VLafebre
05/01/2011, 20:51
M'encanta saber aquest tipus de còses.
Molt curiós, si senyor.

El més "emblemàtic" de Catalunya deu ser el de Sant Pol de Mar, no? [smiley=laugh.gif]
http://www.flickr.com/photos/porschista/4079163956/
https://farm4.static.flickr.com/3529/4079163956_c79df8aeb6.jpg

Segur, Jaume, que el més "emblemàtic" de Catalunya és el de Sant Pol, però com molt bé pots veure a la foto que has pujat, al treure-li la marquesina ha perdut tot el seu "encant" :)

imported_admin
05/01/2011, 21:14
Però, que és veritat lo de la marquesina?

VLafebre
06/01/2011, 13:21
Però, que és veritat lo de la marquesina?
No sé pas si és cert o no (la veritat és que em costa de creure), però la legenda diu que quan van tenir el rellotge construit i per tal de protegir-lo de les pluges fortes del Maresme, el van cobrir amb una marquesina.

Com podràs veure, aquest rellotge té una diferència significativa (a part de que li manca l'estil i, per tant, no pot marcar l'hora) respecte el que vas pujar tu. La teva foto mostra un rellotge construït sobre una paret totalment orientada al migdia (si està ben calculat, que entenc que sí), mentre que el de Sant Pol està en una paret fortament declinant cap a ponent.

imported_admin
06/01/2011, 21:48
A l'enllaç que us adjuntava, explica les dues versions sobre l'historia del rellotge de S.P.de Mar: una tipu llegenda ( la més coneguda i folklòrica, i l'altre més creible).
Per altra banda: la segona foto que adjunto, treta d'internet, es veuen DOS rellotges, un orientat al migjorn i altre (doblegat) a ponent.
http://www.elrellotgedesantpol.com/imatges/menu5.jpgTambé he trobat "un tresor" gnomònic : Un catàleg de rellotges de Menorca (117), dins del catàleg del Centre Mediterràni del Rellotge de Sol , que tu deus conèixer perfectament.
http://www.rellotgedesol.org/index2.php?idioma=catala
Entre ells, és clar, està el de la Botiga de S'Ullastrar, motiu d'aquest post. Curiosament, el de Sant Pol no està catalogat (???

CarlosSilvestre
07/01/2011, 08:42
Los de Don Limpio te comprarían la imagen para la "prueba del algodón". ¡Vaya blancura! Muy tuyo eso de encontrar el detallito discordante (en este caso el error horario)

imported_admin
17/01/2011, 17:01
En honor al encertat comentari de'n Vicenç, vaig fer una foto a una paret blanca, pensant que em seria útil per "substituir" a aquesta.
Aqui està el resultat.
Ja sé que ja no és la foto original, però crec que no faig cap mal, fotogràficament parlant, si expòso les modificacions realitzades. Aquesta és la meva filosofia.
https://www.fotofinde.com/gallery_fotofinde/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=50743 &g2_serialNumber=2

VLafebre
17/01/2011, 23:46
Home Jaume, tot i que la foto de la "nova" paret no està feta a l'hora que marca el rellotge, el resultat final és molt millor. Aquest detall de la paret està molt aconseguit i realment val la pena la feina i l'interès que hi has posat.

imported_admin
18/01/2011, 00:16
Home Jaume, tot i que la foto de la "nova" paret no està feta a l'hora que marca el rellotge, el resultat final és molt millor. Aquest detall de la paret està molt aconseguit i realment val la pena la feina i l'interès que hi has posat.
....sabia que no se t'escaparia aquest detall. L'ombra de la rugositat de la paret nova assenyala un altre hora...? o, millor encara, un altre orientació (uns 90º de diferència). La primera mira al sud i la segona a l'est.
En fí, "Dios los cria y ellos se juntan". Mira que en som de perepunyetes, eh?* Jajaja!!! ;D

VLafebre
18/01/2011, 17:11
Home Jaume, tot i que la foto de la "nova" paret no està feta a l'hora que marca el rellotge, el resultat final és molt millor. Aquest detall de la paret està molt aconseguit i realment val la pena la feina i l'interès que hi has posat.
....sabia que no se t'escaparia aquest detall. L'ombra de la rugositat de la paret nova assenyala un altre hora...? o, millor encara, un altre orientació (uns 90º de diferència). La primera mira al sud i la segona a l'est.
En fí, "Dios los cria y ellos se juntan". Mira que en som de perepunyetes, eh?* Jajaja!!! ;D

Estic totalment d'acord amb tu, Jaume: som uns perepunyetes ;D

Però és que la prova era molt fàcil. El rellotge de sol, al tenir les hores distribuïdes d'una manera simètrica, indica que la paret està orientada just al sud, del contrari, tant si estigués declinant cap a llevant o cap a ponent, la distribució de les marques horàries seria asimètrica. L'hombra de la rugositat de la paret és lateral, el que indica que en una paret orientada al sud, a les 12:00 h, això és impossible.

Però per sobre de tot, repeteixo i et torno a donar la raó: som uns perepunyetes!!